Internet na Wsi

 

Program e-VITA prowadzony był w latach 2004 – 2011. Miał na celu wsparcie wykorzystania technologii informacyjnych w rozwoju wsi i małych miast. Partnerami w programie byli Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, Fundacja Wspomagania Wsi i Cisco Systems Poland (2004-2006). Realizatorką była Fundacja Wspomagania Wsi.

Krok po kroku

» do druku

Poradniki

E-learning szansą na dobrą edukację dla mieszkańców wsi

Artykuł Andrzeja Wodeckiego jest pierwszym rozdziałem publikacji "Internet moja przyszłość". Artykuł mówi o możliwości studiowania czy podnoszenia swoich kwalifikacji przez Internet. Jako wprowadzenie do publikacji w formacie pdf, przedstawiamy krótkie wyjaśnienie czym jest e-learning.

 

Czym jest e-learning?

 

Pod angielską nazwą e-learning ukrywają się metody edukacyjne oparte na wykorzystaniu technologii informatycznych. W kontakcie między wykładowcą a uczniem pośredniczy komputer. Zaletą szkoleń komputerowych jest ich duża elastyczność. Wykład jest przygotowany przez nauczyciela wcześniej, a uczeń podejmuje naukę w czasie dla niego najlepszym i w tempie dla niego właściwym. Treść szkolenia może być zapisana na dowolnym nośniku np. na płycie CD. Coraz częściej jest przekazywany do ucznia za pośrednictwem sieci internetowej.
 
Z e-learningiem spotykamy się na każdym kroku. Tego typu szkoleniami są na przykład powszechne kursy języków obcych. Całe szkolenie przygotowane jest przez trenerów w postaci multimediów (tekst, dźwięk i obraz w jednym). Następnie zostaje zapisane na płycie CD. Uczeń może uruchomić takie szkolenie u siebie w domu w dowolnym czasie. Proste kursy językowe dostępne są w tej chwili za naprawdę niską cenę.
 
Multimedia wymagają od ucznia samodyscypliny, nie jest on motywowany zewnętrznie. Jeśli chcemy to pracujemy, jeśli nie to przerywamy naukę. Jeżeli natrafiamy na trudności musimy sami je pokonać. Często nie mamy w trakcie szkolenia żadnego wsparcia ze strony nauczyciela. Wiedza kontrolowana jest przez proste testy, oceniane przez program komputerowy. Udział nauczyciela ograniczony jest do napisania scenariusza szkolenia, które potem jest przetworzone przez informatyków.
 
Inną metodą jest użycie multimediów jako wsparcia dla szkoleń tradycyjnych. Uczniowie pracują na kursach tradycyjnych, a dodatkowo mogą korzystać z pomocy komputera i Internetu. Metoda często używana na wyższych uczelniach, wobec coraz częstszego ograniczenia liczby godzin poświęconych indywidualnym tematom.
 
Internet daje również możliwość bardzo intensywnych kursów przy pełnym nadzorze trenera. Uczeń łączy się z platformą szkoleniową przez sieć i wykonuje kolejne zadania. Trener w pełni kontroluje postęp przyswajania wiedzy i może na bieżąco motywować uczniów. Ta technologia stała się podstawą tzw. uniwersytetów wirtualnych. Student może uczestniczyć w zajęciach gdziekolwiek jest. Wystarczy tylko komputer i dostęp do Internetu. Świetnym tego  przykładem jest Polski Uniwersytet Wirtualny (www.puw.pl).

2010-08-12

Kliknij, aby pobrać dokument w formacie PDF