Internet na Wsi

 

Program e-VITA prowadzony był w latach 2004 – 2011. Miał na celu wsparcie wykorzystania technologii informacyjnych w rozwoju wsi i małych miast. Partnerami w programie byli Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, Fundacja Wspomagania Wsi i Cisco Systems Poland (2004-2006). Realizatorką była Fundacja Wspomagania Wsi.

Program e-VITA

» do druku

e-VITA (2004-2005)

Spotkania informacyjno-szkoleniowe w gminach

 

Działania w programie odbyły się z udziałem mieszkańców. W lipcu 2004 w 6 gminach odbyły się spotkania informacyjno-szkoleniowe. Prowadzącymi spotkania byli trenerzy Stowarzyszenia „Edukacja Inaczej”.

Spotkania trwały jeden lub dwa dni. Ich celem było:

  • upowszechnienie informacji na temat założeń, celów, planowanych działań i oczekiwanych efektów programu e-VITA,

  • wsparcie procesu budowania przepływu informacji w programie e-VITA na poziomie lokalnym,

  • diagnoza aktualnego stanu wykorzystania IT w poszczególnych grupach beneficjentów,

  • identyfikacja podstawowych obszarów rozwoju warunkowanych szerszym wykorzystaniem IT (w tym diagnoza deficytów umiejętności w poszczególnych grupach beneficjentów),

  • informacja na temat zarządzania informacją w działaniach lokalnych.


We wszystkich gminach odbyły się spotkania z każdą z 4 następujących grup:

  • młodzieżą,

  • przedsiębiorcami i rolnikami,

  • przedstawicielami organizacji pozarządowych i samorządów.


W każdej z grup spotkania przebiegały według następującego scenariusza:

 

1.    Informacja o programie e-VITA;

2.    Diagnoza aktualnego stanu wykorzystania IT w poszczególnych grupach beneficjentów;

3.    Problemy lokalne a wykorzystanie IT;

4.    Zarządzanie informacją w działaniach lokalnych.


Mieszkańcy gmin w czasie spotkań wskazali następujące zapotrzebowania szkoleniowe:
 

  • nauka języków obcych (poznawanie ludzi z innych krajów poprzez Internet),

  • zakładanie stron WWW,

  • obsługa programów biurowych (większe szanse na znalezienie pracy),

  • aktywne poszukiwanie pracy przez Internet,

  • obsługa MS,

  • prezentacje w Powerpoint,

  • sklepy Internetowe (jak założyć, aspekty prawne, realizacja przedsięwzięcia od strony technicznej i finansowej),

  • autocad – programy do projektowania,

  • programy statystyczne w naukach społecznych i matematyce,

  • autoprezentacja - (pisanie CV, rozmowy kwalifikacyjne),

  • pozyskiwanie środków przez org. pozarządowe,

  • pozyskiwanie informacji poprzez Internet (wyszukiwarki – szybko i skutecznie),

  • nauka /studia przez Internet,

  • tworzenie systemu powiadamiania o wypadkach (telefon kom.- Internet),

  • informacja o prawach autorskich w Internecie (jako moduł w innych szkoleniach),

  • promocja agroturystyki,

  • pisanie wniosków o dotacje,

  • szanse i zagrożenia związane z komputerami i Internetem.


Lokalne problemy wskazane przez mieszkańców, podczas spotkań:

  • zbyt wolny i zbyt drogi Internet,

  • nudna szkoła,

  • zamknięty basen, brak skateparku,

  • dziurawe drogi,

  • duże bezrobocie,

  • za mało turystów,

  • drobne gospodarstwa rolne,

  • brak stałej pracy, małe zasoby finansowe,

  • słaba komunikacja (drogowa, Internetowa),

  • słaba organizacja wolnego czasu, brak zorganizowanego wypoczynku letniego,

  • słaby dostęp do komputerów i Internetu,

  • brak kółek tematycznych dla dzieci i młodzieży,

  • zanieczyszczenie środowiska,

  • małe zasoby bibliotek,

  • brak instruktorów, którzy mogliby pomagać w rozwijaniu zainteresowań,

  • brak sprzętu sportowego, słabe boiska,

  • migracja młodzieży,

  • brak aspiracji ludzi młodych (chęci dalszej nauki),

  • patologie społeczne,

  • brak infrastruktury w zakresie dostępu do dóbr kultury,

  • słaby dostęp do komputerów,

  • brak promocji regionu (agroturystyka),

  • brak sponsorów dla lokalnych imprez,

  • brak możliwości dokształcania,

  • brak dostępu do Internetu w małych miejscowościach,

  • przyjazdy na szkolenia,

  • brak kursów, szkoleń językowych również przez Internet.


Wskazano następujące wskaźniki sukcesu programu:

  • wzrost liczby osób, które zrezygnowały z usług TP S.A. na rzecz sieci gminnej,

  • wzrost liczby osób wykorzystujących Internet w prowadzeniu działalności,

  • zwiększona liczba osób korzystających z fachowego poradnictwa,

  • zwiększona liczba turystów, którzy zarezerwowali usługę przez Internet,

  • zwiększona ilość kontaktów szkoła – rodzic za pomocą Internetu,

  • wzrost przychodów z agroturystyki i sprzedaży płodów rolnych dzięki wykorzystywaniu Internetu,

  • zwiększona ilość spraw załatwianych w urzędzie przez Internet,

  • większe zainteresowanie nauką i doskonaleniem języków obcych przez Internet,

  • wzrost wykorzystywanych w szkołach interaktywnych programów edukacyjnych,

  • większa ilość składanych wniosków o dotacje.

2010-08-18